Hristos
este mãsura tuturor lucrurilor, celor dumnezeiesti si celor
omenesti. El este Soarele duhovnicesc, care lumineazã toatã
zidirea lumii. În lumina poruncilor lui, noi cunoastem calea.
Prin El, ni s-a deschis apropierea cãtre Tatãl
(Efeseni II, 18).
|
Calea
spre vedere
Arhimandritul
Sofronie,
Mãnãstirea Sfântul Ioan Botezãtorul,
Essex, Anglia
În atmosfera zilelor noastre, nu e deloc simplu
a mãrturisi despre darurile legate de credinta în Hristos.
În fata mea se aflã sarcina de a prezenta o imagine pe cât
se poate de adevãratã despre ce mi-a fost dat sã
trãiesc; si pe deasupra într-un mod care sã nu ascundã
cititorului impulsurile inimii. Dumnezeul nostru este împãratul
smeritei iubiri. El ne cheamã sã învãtãm
de la el însusi smerenia (Mt. 11, 29). Primele cuvinte din
predica lui au fost Pocãiti-vã. Experienta de
veacuri a crestinismului a arãtat bine cã omul resimte cu
o amarã durere ticãlosia pretentiei sale demonice de a-i
domina pe ceilalti si cã de îndatã ce urãste
acest duh întunecat, inima lui intrã în domeniul unei
libertãti necunoscute de el pânã atunci, care îl
avanseazã, pânã la putinta de a contempla bunãtatea
lui Dumnezeu. În acest timp toate cele dinlãuntrul sãu
se reduc la tãcere: mintea nu mai poate sã gândeascã,
nici inima sã rosteascã un cuvânt de multumire. Omul,
ca imagine a Absolutului, în chip firesc este atras cãtre
începutul tuturor începuturilor, cãtre Fiinta dintâi.
Acest demers începe totusi cu pogorârea noastrã în
adâncurile cele de dedesubt. Apostolul Pavel spune despre Hristos:
S-a suit ce poate oare însemna decât numai cã
s-a si pogorât, Acela este care s-a si suit mai presus de toate
cerurile, ca toate sã le umple (Ef. 4, 9-10).
Tocmai aceasta este calea noastrã dupã cãdere; si
alta nu existã. Noi coborâm în actul osândirii
de sine, în prãpãstii întunecoase, pentru ca
în momentul când, întru Hristos si prin El, ni se deschide
chipul cel mai dinainte de veci al Omului în mintea creatoare a
lui Dumnezeu, sã începem sã sesizãm bezna întunecimii
noastre. Dupã cum fulgerul care scânteie în noapte
face întunericul mai nepãtruns, tot astfel, ivindu-se nouã
Lumina Dumnezeirii, prin contrast, ne face sã vedem întunericul
din lãuntrul nostru, asemenea unei mase dense de murdãrie
respingãtoare. Aceastã nevoie genereazã înlãuntrul
nostru o mare durere, care loveste fiinta noastrã în toate
planurile. Suferinta duhului nostru în acest timp trece pe limite
temporale: ea depãseste orice durere fizicã. Ne afundãm
în întregime în râurile lacrimilor. Fiind robii
patimilor noi ne vedem deodatã rupti de Dumnezeu, a cãrui
sãgeatã a iubirii ne-a rãnit pe noi. Din adâncuri
strigãm cãtre El(Ps. 129, 1). Asa se zãmisleste
în noi pocãinta. La început,ea este însotitã
de o profundã tristete; apoi, schimbându-se în intensitatea
încordãrii si în formele sale, cãinta rãmâne
în noi nedespãrtitã. Pocãinta pe pãmânt
nu are sfârsit, cãci sfârsitul sãu ar însemna
o deplinã îndumnezeire a noastrã, printr-o deplinã
asemãnare a noastrã cu Hristos cel înãltat.
Elanul de pocãintã, din timp in timp, devine atotmistuitor.
În minte si în inimã nu existã nimic decât
constiinta plinã de suferintã: Eu sunt prizonierul
rãului întuneric. Si iatã, într-un chip
neprevãzut, în temnita sufletului, pãtrunde Lumina
Soarelui necreat, aceea Luminã care umple toate dimensiunile cosmice.
Ea umple cu dragoste mintea si inima noastrã. Noi o vedem si petrecem
în ea; totusi, nu suntem încã în stare sã
credem în aceastã minune a Bunãtãtii Pãrintelui
nostru. Vãzându-L pe El i s-au închinat Lui,
iar unii s-au îndoit (Mt. 28, 17). S-au îndoit,
nefiind în stare sã cuprindã cele ce s-au petrecut:
Eu, nenorocitul si ticãlosul
oare, aceasta este cu putintã?
Vino,
Tu, Cel Unul Sfânt, si lumineazã si curãteste-mã
pe mine de toatã spurcãciunea. Vino
Tu, Cel
Unul cu adevãrat viu, si tãmãduieste-mã
pe mine de moartea care m-a lovit. Vino, Lumina adevãratã,
si sãlãsluieste-te în mine cu vesnicã
sãlãsluire.
|
Back
to Top
Apostolul
- I Timotei 1
15. Vrednic de credintã
si de toatã primirea e cuvântul cã Iisus Hristos a
venit în lume ca sã mântuiascã pe cei pãcãtosi,
dintre care cel dintâi sunt eu.
16. Si tocmai pentru aceea am fost miluit, ca Iisus Hristos sã
arate mai întâi în mine toatã îndelunga
Sa rãbdare, ca pildã celor ce vor crede în El, spre
viata vesnicã.
17. Iar Împãratul veacurilor, Celui nestricãcios,
nevãzutului, singurului Dumnezeu fie cinste si slavã în
vecii vecilor. Amin!
Evanghelia -
Luca 18
35. Si când S-a apropiat
Iisus de Ierihon, un orb sedea lângã drum, cersind.
36. Si, auzind el multimea care trecea, întreba ce e aceasta.
37. Si i-au spus cã trece Iisus Nazarineanul.
38. Si el a strigat, zicând: Iisuse, Fiul lui David, fie-ti milã
de mine!
39. Si cei care mergeau înainte îl certau ca sã tacã,
iar el cu mult mai mult striga: Fiule al lui David, fie-ti milã
de mine!
40. Si oprindu-Se, Iisus a poruncit sã-l aducã la El; si
apropiindu-se, l-a întrebat:
41. Ce voiesti sã-ti fac? Iar el a zis: Doamne, sã vãd!
42. Si Iisus i-a zis: Vezi! Credinta ta te-a mântuit.
43. Si îndatã a vãzut si mergea dupã El, slãvind
pe Dumnezeu. Si tot poporul, care vãzuse, a dat laudã lui
Dumnezeu.
Back
to Top
Iisuse,
Fiul lui David, miluieste-mã!
Evanghelia
cititã astãzi la Sfânta Liturghie ne pune în
fatã un orb care, cersind pe marginea drumului în apropierea
Ierihonului, avea dorinta fierbinte de a vedea. Acest orb dovedeste însã
o profundã vedere duhovniceascã deoarece în cel pe
care multimea Îl vedea doar ca pe Iisus Nazarineanul, un învãtãtor
care are puterea de a tãmãdui, el îl recunoaste pe
Hristosul, Unsul lui Dumnezeu, Cel despre care au vestit prorocii cã
va fi Fiul lui David.
Orbul nu ezitã sã-si mãrturiseascã aceastã
credintã, chiar dacã multimea îl certa, si striga:
Iisuse, Fiul lui David, miluieste-mã !.
Astfel orbul s-a arãtat a fi singurul care vedea cu adevãrat
din multimea care îl înconjura pe Iisus. De aceea Mântuitorul
îi si împlineste dorinta de a vedea trupeste subliniind Credinta
ta te-a mântuit.
Cãpãtându-si vederea, cel care a fost orb îl
urmeazã pe Hristos si îl slãveste pe Dumnezeu dând
prilej întregului popor sã aducã laudã lui
Dumnezeu.
"Spre Judecatã am venit în lumea aceasta, pentru
ca cei ce nu vãd sã vadã iar cei ce vãd sã
fie orbi (In. 9, 39). Aceastã afirmatie a Mântuitorului
ar trebui sã ne punã pe gânduri pe toti. De multe
ori ne credem întelepti, credem cã vedem si întelegem,
fãrã a cãuta adevãrata întelepciune
care vine de la Dumnezeu. Hristos însã ne avertizeazã
Dacã ati fi orbi, n-ati avea pãcat. Dar pentru
cã acum ziceti: Vedem, pãcatul vostru rãmâne.
(In. 9, 41)
Primul pas pentru a iesi din aceastã stare este de a recunoaste
faptul cã, atât timp cât suntem departe de Dumnezeu,
cât timp pãcatul ne stãpâneste, suntem orbi.
Dar Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este lumina care lumineazã
întru întuneric si întunericul nu a cuprins-o
(In. 1, 5). El a zis: Eu sunt Lumina lumii; cel ce-Mi
urmeazã Mie nu va umbla în întuneric ci va avea lumina
vietii (In. 8, 12).
Singura sansã de a iesi din întunericul mortii pe care îl
aduce pãcatul este de a crede cã Iisus este cu adevãrat
Fiul lui Dumnezeu întrupat, Lumina lumii, si de a-i urma Lui. Ca
si în cazul orbului aceastã credintã este mântuitoare
dar presupune urmarea lui Hristos prin împlinirea poruncilor Lui
si prin cãutarea Lui în rugãciune, în Sfânta
Liturghie, în Sfânta Scripturã.
Pãrintii Bisericii mãrturisesc cã în lumina
lui Hristos ne vedem mizeria din noi si ne îngrozim, dar, prin pocãintã,
putem ajunge pânã la contemplarea luminii dumnezeiesti necreate.
Evanghelia de astãzi încearcã sã ne ajute sã
întelegem cã atât timp cât suntem departe de
Hristos suntem orbi si cã numai urmându-i Mântuitorului
vom avea cu adevãrat lumina vietii. Pr. Florin Botezan
Back
to Top
Lumânãrile
în Bisericã
Lumânarea
nu poate lipsi de la nici o slujbã sau rugãciune, si ne
însoteste totdeauna când ne întâlnim într-un
fel anume cu Dumnezeu. Când cineva se boteazã, când
se cununã, când se împãrtãseste, când
se roagã în Bisericã sau acasã ,
când merge la sfântul altar cu prescura si cu pomelnicul si
în orice alt moment când se adreseazã lui Dumnezeu
sau în fata Lui, omul credincios aprinde lumânarea.
Lumânarea simbolizeazã jertfa de sine, transfigurarea, transformarea
în luminã prin arderea de sine, ceea ce reprezintã
calea împlinirii noastre si a desãvârsirii.
Ca si semnul Sfintei Cruci, lumânarea este un semn distinctiv al
crestinului, ea sintetizând esenta credintei noastre, aceea cã
nu existã altã cale de împlinire, de mântuire,
decât cea a jertfei. Jertfa se aflã la temelia vietii; nimic
nu se poarte realiza decât prin jertfã, lumânarea fiind
jertfa curatã pe care o aducem în fata lui Dumnezeu.
Lumina este semn al prezentei lui Dumnezeu. Pentru cã Dumnezeu
este luminã în cel care aprinde o lumânare, iar cel
care aprinde o lumânare se aratã iubitor de luminã,
adicã de Dumnezeu.
Este foarte important de semnalat cã omul aprinde o lumânare
când se îndreaptã cãtre Dumnezeu, sau face lucruri
legate de Dumnezeu. Ar fi bine ca omul sã nu foloseascã
orice fel de lumânare. Ideal ar fi ca lumânãrile sã
fie din cearã curatã de albine; si aceasta nu întâmplãtor,
cãci albina rãmâne pururea fecioarã, iar ceara
produsã de ea reprezintã materia cea mai curatã,
cea mai purã. În felul acesta aducem lui Dumnezeu ofrandã
curatã, neatinsã de umbra vreunei patimi.
Datoritã timpurilor grele ce au trecut, a trebuit sã se
facã lumânãri si din alte materiale, precum parafinã.
Acum putem reveni la lumânãrile de cearã curatã
de albine. Darul nostru adus lui Dumnezeu sã fie nu neapãrat
scump, însã el trebuie sã fie de cea mai bunã
calitate.
Ioan Florea
Back
to Top
Dictionar
liturgic
Dacã vrei
sã vezi Biserica, priveste Tainele
spune Sfântul
Nicolae Cabasila în secolul al XIV-lea.
BISERICA
II. Trupul lui Hristos
Ce înseamnã sã fii
mãdular al Bisericii
Când
Sfântul Nicolae Cabasila spune Tainele el nu se referã
la cele 7 Taine ale Bisericii, conceptie strãinã
Traditiei autentice a Bisericii Ortodoxe si care s-a impus, pe filierã
apuseanã, din secolul al XII-lea. Existã o singurã
Tainã Taina lui Iisus Hristos care a venit în lume
sã restaureze si sã îndumnezeiascã firea umanã
si întreaga creatie. Prezent în tot ceea ce ne înconjoarã,
noi facem experienta întâlnirii si unirii cu Hristos mai ales
în Bisericã. Recapitularea întregii Taine a mântuirii
în Hristos are loc tocmai în dumnezeiasca Euharistie (etim.
multumire). Euharistia nu este una din cele 7 Taine
ci este esenta însãsi a Bisericii. În Traditia vie
a Bisericii Botezul, Mirungerea, Nunta, Hirotonirea aveau loc înlãuntrul
Sfintei Euharistii.
Este membru al Bisericii mãdular al Trupului lui Hristos
nu cel care este botezat, ci cel botezat care participã
la Sfânta Liturghie. Tot ceea ce facem noi în viata
de zi cu zi, acasã, la serviciu, la spovedanie etc. trebuie
sã se încununeze în Euharistie, în împãrtãsirea
cu Trupul si Sângele Domnului.
Dumnezeiasca Euharistie ne face mãdulare ale Trupului lui Hristos,
iar Trupul lui Hristos este Biserica.
Sabin Vodã
Back
to Top
Din
cuvintele Pãrintilor
Un
frate s-a dus la chilia lui avva Arsenie la Schetia si s-a uitat pe fereastrã
si a vãzut pe bãtrânul peste tot ca focul (cãci
era vrednic fratele de a vedea unele ca acestea). Si cum a bãtut,
a iesit bãtrânul si vãzând pe fratele ca si
spãimântat, i-a zis lui: Este multã vreme de
când bati? Nu cumva ai vãzut ceva?. Si i-a rãspuns
lui fratele: Nu!. Si dupã ce-a vorbit cu el, i-a dat
drumul. (Arsenie 27)
A mers avva
Lot la avva Iosif si i-a zis: Avvo, dupã puterea mea îmi
fac putina pravilã si putinul post si rugãciunea si citirea
si linistea si dupã puterea mea sunt curat cu cugetele. Ce mai
am a face?. Deci, sculându-se bãtrânul, si-a
întins mâinile la cer si i s-au fãcut degetele ca zece
fãclii de foc. Si a zis: De voiesti, fã-te ca focul!
(Iosif cel din Panefo 7)
Se
spunea despre avva Pamvo cã precum a luat Moise (Ies. 34, 29-35)
icoana slavei lui Adam, când s-a slãvit fata lui, asa si
fata lui avva Pamvo, ca fulgerul strãlucea si era ca un împãrat
sezând pe tron. De aceeasi lucrare era si avva Siluan si avva Sisoe.
(Pamvo 2)
A
spus cineva din Pãrinti cã s-a întâlnit odatã
oarecine cu avva Siluan; si vãzându-i fata si trupul strãlucind
ca un înger, a cãzut cu fata la pãmânt. Spunea,
de asemenea, cã si altii au avut acest dar. (Siluan
12)
Back
to Top
Sinaxar
- Sfântul Efrem Sirul 28 ianuarie
Contemporan
cu cei mai de seamã Pãrinti ai Bisericii, ca Sfintii Atanasie
cel Mare, Vasile cel Mare, Grigore de Nazianz, sau Grigore de Nyssa; Sfântul
Efrem este originar din cetatea Nisilus, în Mesopotamia. Trãieste
într-un mediu aparte de cel latin ori grec în cel semitic,
în care s-a nãscut si crestinismul. Sfântul Efrem reprezintã
o formã autenticã asiaticã de crestinism. Douã
note distincte îl deosebesc de contemporanii lui: scrie în
limba siriacã, si foloseste poezia ca vehicul principal al scriiturii
sale. Poezia imnograficã devenise cel mai bun mijloc de propagare
al ereziilor în epocã. Sfântul Efrem îsi asumã
o decizie esentialã, aceea de a le combate exact pe terenul imnograficii.
Astfel, imnele sale vor face din el cel mai mare poet al epocii patristice
si probabil unicul teolog-poet.
În cetatea Nisibis, situatã la frontiera dintre imperiul
roman si cel persan, sfântul Efrem slujeste sub îndrumarea
Sfântului Iacob, episcop de Nisibis si unul dintre cei 318 Sfinti
Pãrinti care au luat parte la Întâiul Sinod Ecumenic
de la Niceea în 325. Perioada în care a trãit nu este
una linistitã: între anii 339-350 cetatea este asediatã
în trei rânduri de armata persanã. La vârsta
de 50 de ani e nevoit sã se refugieze împreunã cu
alti crestini în cetatea Edessa (astãzi în Turcia orientalã).
Aici înfiinteazã celebra Scoalã Teologicã
din Edessa si îsi redacteazã cea mai mare parte a operei
sale, în care cunoasterea lui Dumnezeu si sfintele dogme îmbracã
splendida podoabã a unei limbi poetice deosebite. Multe din imnele
sale vor intra în structura cãrtilor de slujbã ale
Bisericii si îi vor aduce numele de Harfa Sfântului
Duh.
Sfântul Efrem Sirul este învãtãtorul prin excelentã
al pocãintei. El este autorul faimoasei rugãciuni de umilintã
care se rosteste mai ales în Postul Mare (Doamne si Stãpânul
vietii mele...s.a.m.d.).
De asemenea, el poate fi un sfânt patron pentru cei preocupati de
problema ecologicã. Pentru Sfântul Efrem o atitudine fireascã
fatã de lumea înconjurãtoare este una de uimire si
recunostintã în timp ce o atitudine gresitã va exista
oricând va fi prezentã lãcomia si aroganta. Ultimele
zile ale vietii i-au fost destul de grele: în vara anului 372 recolta
de grâu este compromisã iar sfântul este nevoit sã-si
vândã tot ce are si sã se punã în fruntea
actiunilor caritabile de ajutorare din cetatea Edessa. Moare pe 9 iunie
373, fiind retinut de constiinta Bisericii ca unul din marii sãi
sfinti.
Pr. Cosmin Bufnea
Back
to Top
|