Apostolul
- I
Corinteni 6
12.
Toate îmi sunt îngãduite, dar
nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngãduite,
dar nu mã voi lãsa biruit de ceva.
13. Bucatele sunt pentru pântece si pântecele pentru bucate
si Dumnezeu va nimici si pe unul si pe celelalte. Trupul însã
nu e pentru desfrânare, ci pentru Domnul, si Domnul este pentru
trup.
14. Iar Dumnezeu, Care a înviat pe Domnul, ne va învia si
pe noi prin puterea Sa.
15. Au nu stiti cã trupurile voastre sunt mãdularele lui
Hristos? Luând deci mãdularele lui Hristos le voi face mãdularele
unei desfrânate? Nicidecum!
16. Sau nu stiti cã cel ce se alipeste de desfrânate este
un singur trup cu ea? "Cãci vor fi - zice Scriptura - cei
doi un singur trup".
17. Iar cel ce se alipeste de Domnul este un duh cu El.
18. Fugiti de desfrânare! Orice pãcat pe care-l va sãvârsi
omul este în afarã de trup. Cine se dedã însã
desfrânãrii pãcãtuieste în însusi
trupul sãu.
19. Sau nu stiti cã trupul vostru este templu al Duhului Sfânt
care este în voi, pe care-L aveti de la Dumnezeu si cã voi
nu sunteti ai vostri?
20. Cãci ati fost cumpãrati cu pret! Slãviti, dar,
pe Dumnezeu în trupul vostru si în duhul vostru, care sunt
ale lui Dumnezeu.
Evanghelia - Luca 15
11.
Si a zis: Un om avea doi fii.
12. Si a zis cel mai tânãr dintre ei tatãlui sãu:
Tatã, dã-mi partea ce mi se cuvine din avere. Si el le-a
împãrtit averea.
13. Si nu dupã multe zile, adunând toate, fiul cel mai tânãr
s-a dus într-o tarã depãrtatã si acolo si-a
risipit averea, trãind în desfrânãri.
14. Si dupã ce a cheltuit totul, s-a fãcut foamete mare
în tara aceea, Si el a început sã ducã lipsã.
15. Si ducându-se, s-a alipit el de unul din locuitorii acelei tãri,
Si acesta l-a trimis la tarinile sale sã pãzeascã
porcii.
16. Si dorea sã-si sature pântecele din roscovele pe care
le mâncau porcii, însã nimeni nu-i dãdea.
17. Dar, venindu-si în sine, a zis: Câti argati ai tatãlui
meu sunt îndestulati de pâine, iar eu pier aici de foame!
18. Sculându-mã, mã voi duce la tatãl meu si-i
voi spune: Tatã, am gresit la cer si înaintea ta;
19. Nu mai sunt vrednic sã mã numesc fiul tãu. Fã-mã
ca pe unul din argatii tãi.
20. Si, sculându-se, a venit la tatãl sãu. Si încã
departe fiind el, l-a vãzut tatãl sãu si i s-a fãcut
milã si, alergând, a cãzut pe grumazul lui si l-a
sãrutat.
21. Si i-a zis fiul: Tatã, am gresit la cer si înaintea ta
si nu mai sunt vrednic sã mã numesc fiul tãu.
22. S a zis tatãl cãtre slugile sale: Aduceti degrabã
haina lui cea dintâi si-l îmbrãcati si dati inel în
mâna lui si încãltãminte în picioarele
lui;
23. Si aduceti vitelul cel îngrãsat si-l înjunghiati
si, mâncând, sã ne veselim;
24. Cãci acest fiu al meu mort era si a înviat, pierdut era
si s-a aflat. Si au început sã se veseleascã.
25. Iar fiul cel mare era la tarinã. Si când a venit si s-a
apropiat de casã, a auzit cântece si jocuri.
26. Si, chemând la sine pe una dintre slugi, a întrebat ce
înseamnã acestea.
27. Iar ea i-a rãspuns: Fratele tãu a venit, si tatãl
tãu a înjunghiat vitelul cel îngrãsat, pentru
cã l-a primit sãnãtos.
28. Si el s-a mâniat si nu voia sã intre; dar tatãl
lui, iesind, îl ruga.
29. Însã el, rãspunzând, a zis tatãlui
sãu: Iatã, atâtia ani îti slujesc si niciodatã
n-am cãlcat porunca ta. Si mie niciodatã nu mi-ai dat un
ied, ca sã mã veselesc cu prietenii mei.
30. Dar când a venit acest fiu al tãu, care ti-a mâncat
averea cu desfrânatele, ai înjunghiat pentru el vitelul cel
îngrãsat.
31. Tatãl însã i-a zis: Fiule, tu totdeauna esti cu
mine si toate ale mele ale tale sunt.
32. Trebuia însã sã ne veselim si sã ne bucurãm,
cãci fratele tãu acesta mort era si a înviat, pierdut
era si s-a aflat.
Back
to Top
Întoarcerea
din exil
Pãrintele Alexander
Schmemann
Împreunã
cu imnele cântate în aceastã zi, parabola Fiului risipitor
ne dezvãluie timpul pocãintei ca fiind întoarcerea
omului din exil.
O
tarã îndepãrtatã!
Fiul
risipitor, ni se spune, a plecat într-o tarã îndepãrtatã,
cheltuind toti banii pe care îi avea. O tarã îndepãrtatã!
Aceastã definitie a conditiei noastre umane, pe care trebuie sã
ne-o asumãm si sã ne-o impropriem atunci când începem
sã ne apropriem de Dumnezeu, este unicã. Un om care nu a
trecut niciodatã prin acesta experientã, fie ea chiar si
foarte scurtã, care nu a simtit niciodatã cã este
înstrãinat niciodatã de Dumnezeu si de adevãratã
viatã, nu va întelege niciodatã care este esenta crestinismului.
Si acela care se simte perfect acasã în aceastã
lume si în viata ei, care niciodatã nu a fost atins de dorinta
dupã altã Realitate, nu va întelege ce este pocãinta.
Dorinta
adâncã de reîntoarcere
Pocãinta
este adesea identificatã cu o însiruire rece si obiectivã
a pãcatelor si a greselilor, ca un act de pledoarie pentru vinovãtie
în fata unei acuzatii juridice. Spovedanie si dezlegarea de pãcate
sunt privite ca fiind de naturã juridicã, dar ceva esential
este omis, ceva fãrã de care nici spovedania si nici dezlegarea
de pãcate nu au nici o semnificatie sau putere realã. Acest
ceva este chiar sentimentul de înstrãinare de
Dumnezeu, de bucuria comuniunii harice cu El, de la adevãrata viatã
creatã si datã de Dumnezeu. Este usor, într-adevãr,
sã mã spovedesc cã nu am postit în zilele rânduite,
cã nu mi-am fãcut rugãciunile sau cã m-am
mâniat. Este un lucru diferit, totusi, acela de a realiza dintr-o
datã cã am pângãrit si cã mi-am pierdut
frumusetea sufleteascã, cã sunt departe de adevãrata
mea viatã, de adevãrata mea casã, si cã ceva
pretios, frumos si curat a fost rupt fãrã sperantã
în structura intimã a existentei mele. Aceasta si numai aceasta
este pocãinta, dorinta adâncã de a te reîntoarce,
de a te înapoia, de a recãpãta cãminul pierdut.
Eu am primit de la Dumnezeu bogãtii minunate: mai întâi
viata si posibilitatea de a mã bucura de ea, de a o umple de sens,
de dragoste si cunoastere; apoi în Botez noua viata
a lui Hristos Însusi; darul Sfântului Duh, pacea si bucuria
Împãrãtiei vesnice. Am primit cunoasterea lui Dumnezeu
si, prin El, cunoasterea întregii Creatii si puterea de a fi Fiul
lui Dumnezeu. Si toate acestea le-am pierdut, toate acestea le risipesc
în tot timpul, nu numai prin pãcatele, greselile
personale, ci prin pãcatul pãcatelor: îndepãrtarea
dragostei mele de la Dumnezeu, preferând tara îndepãrtatã
în locul minunatei Casei a Tatãlui.
Gresit-am... Primeste-mã...
Dar Biserica este aici ca sã îmi aminteascã de ceea
ce am pãrãsit si am pierdut. Si asa cum ea îmi reaminteste
îmi amintesc si eu: de la pãrinteascã slavã
a Ta depãrtându-mã neîntelepteste, spune
Condacul acestei zile, întru rãutãti am risipit
bogãtia care mi-ai dat. Pentru aceasta glasul desfrânatului
aduc tie: Gresit-am înaintea Ta, Pãrinte Îndurate!.
Si atunci, când îmi amintesc, gãsesc în mine
dorinta si puterea de a mã reîntoarce:
mã
voi întoarce la Tatãl Meu, plângând cu lacrimi:
primeste-mã ca pe unul din slujitorii Tãi.
Back
to Top
Întoarcerea
care te elibereazã
Arhimandritul
Vasilios, Igumenul Mãnãstirii Ivirului (Muntele Athos)
Fiul
mai tânãr gândea sã cearã sã rãmânã
în casa tatãlui ca unul din argatii sãi.
Dacã i s-ar fi acordat aceasta, pentru el ar fi fost ca un rai
mare. Însã Dumnezeu Tatãl îl face personajul
central si prilejul unei mari prãznuiri. Iar acest fapt îl
uimeste si îl aprinde. Dumnezeu condamnã prin multimea iubirii
Sale. Si te simti nevrednic de aceasta. Te retragi în pozitia slugii
care îti este de ajuns, care te multumeste. Nu-L multumeste însã
pe Dumnezeu, Care iubeste atâta, iartã atâta, te zdrobeste,
te striveste cu iubirea Sa nemãsuratã. Si plângi de
bucurie la minunea aceasta. Si plânsul aratã înmultirea
veseliei.
De aceea sfintii, copiii lui Dumnezeu, se numesc pe ei însãsi
robi ai lui Hristos. Si simt cã acest lucru depãseste vrednicia
lor si îi umple de cinste. De altfel, faptul de a deveni copii dupã
har si personaje centrale ale prãznuirii unde se jertfeste vitelul
cel îngrãsat, depãseste asteptãrile omenesti;
e dictat si se realizeazã numai de iubirea necuprinsã si
nemãrginitã a lui Dumnezeu Tatãl.
Fiul cel mai tânãr se sterge, se desfiinteazã pe sine
însusi si se preamãreste. Nu priveste omeneste slava care
va urma. Rãmâne numai la stergerea si desfiintarea de sine.
Îi ajunge sã fie în casa Tatãlui. Am ales
sã locuiesc în casa Domnului decât sã locuiesc
în corturile pãcãtosilor. Nu cautã daruri
si de aceea i se dau toate.
Când ceri vreun lucru mic, un ied, nu primesti niciodatã.
Când nu ceri ceva nici mãcar sã fi slugã
atunci primesti totul.
Fiindcã pocãinta sa este adevãratã, este «aruncat»
în rai; i se dã o bucurie ce sporeste neîncetat. Si
Tatãl stie aceasta. De aceea jertfeste vitelul cel îngrãsat.
Îl îmbracã cu bucurie peste bucurie. Pe fiul cel vrednic
al Tatãlui îl îmbracã cu vesmântul cel
dintâi. Acest lucru se face de la sine, în mod spontan. Asa
cum din mormântul pãmântului întunecat sãmânta
care moare înainteazã în chip natural si ajunge la
înflorire pãmântul aduce roade de la sine
tot astfel din inima înfrântã a celui nenorocit,
a fiului pierdut, rãsar darurile prea luminoase si îl îmbracã.
Îl învesmânteazã lumina ca si cu o hainã:
vesmântul cel dintâi si neatins.
De altfel, dacã nu ar fi aceastã zdrobire de inimã
ce dizolvã toate, nu ar fi putut suporta nici cele mai mici daruri,
acestea i-ar fi fãcut rãu. Si el însusi ar fi pierdut
unica bucurie, prãznuirea iubirii; cum a fãcut fiul cel
mai mare.
Si bucuria voastrã nimeni nu o va lua de la voi (Ioan
16, 22). Nimeni nu poate sã ia aceasta bucurie, sã o suprime,
sã o îndepãrteze, fiindcã ea izvorãste
din sinea sa, e Hristos Care trãieste înãuntrul sãu.
Nu mai trãieste el însusi.
Back
to Top
CATEHISM
: Chipul lui Dumnezeu creat, cãzut si restaurat (I)
La
început Dumnezeu a fãcut cerul si pãmântul.
Si pãmântul era netocmit si gol (tohu bohu, în ebraicã).
Întunericul era deasupra adâncului si Duhul lui Dumnezeu Se
purta pe deasupra apelor (Facere 1, 1-2).
Cu aceste cuvinte începe prima carte a Bibliei, Facerea, a cãrei
origine se aflã în învãtãtura lui Moise,
care, cu puternica lui personalitate, dominã întreaga istorie
a poporului evreu.
De remarcat faptul cã în acest verset nu se spune cum a fost
creatã lumea. Poporul evreu a avut întotdeauna sentimentul
distantei imense care desparte pe Creator de creaturã.
Abia într-un text din A doua Carte a Macabeilor, scris mult mai
târziu, în care se descrie lupta Israelului contra tiranilor
greci succesori ai lui Alexandru Macedon , se gãseste
formulatã creatia lumii din nimic: creatio ex nihilo.
Sapte frati fuseserã arestati de regele Antioh si condamnati la
moarte unul dupã altul, iar mama lor îi îmbãrbãta
si îi încuraja. Când a venit rândul ultimului,
ea i-a spus: Rogu-te, fiule, ca la cer si la pãmânt
cãutând si vãzând toate câte sunt într-însele,
sã cunosti cã din ce n-au fost le-a fãcut pe ele
Dumnezeu si pe neamul omenesc asisderea l-a fãcut (II Macabei
7, 28).
Aceasta ne aminteste o frazã pe care, în timpul Sfintei Liturghii,
o spune preotul în marea rugãciune euharisticã: Din
nefiintã în fiintã ne-ai adus pe noi si pe cei cãzuti
iar i-ai ridicat; Si nu te-ai depãrtat, toate fãcându-le,
pânã ce ne-ai suit la cer, si ne-ai dãruit împãrãtia
ce va sã fie....
Fiul: Atunci, la început de tot, ce era?
Pãrintele: Nimic, dar exista Dumnezeu; totul a fost fãcut
de El; numai El nu a fost fãcut, cãci El este Acela care
toate le-a fãcut (Ioan 1, 3).
Fiul: Aceasta este filosofie?
Pãrintele: Nu, nici un filosof al antichitãtii nu se gândise
la aceasta. Grecii, ce-i drept, vor avea ideea unui mestesugar suprem
pe care îl vor numi demiurg, care a fãcut sã
aparã ordinea (cosmos) pe care o descoperim în naturã,
din haosul primitiv, dar acest mestesugar ar fi fãcut ordine într-o
materie care exista deja.
Fiul: Si Biblia ce ne spune?
Pãrintele: Ceea ce ne spune ea, omul n-ar fi putut descoperi singur.
Dumnezeu Însusi este Cel care ni le-a descoperit, ni le-a revelat.
Biblia ne spune cã numai cu puterea cuvântului Sãu
creator Dumnezeu le-a dat lucrurilor existenta, fiinta. Dumnezeu a zis:
Sã fie luminã! Si a fost luminã. Este
de ajuns sã spunã pentru ca lucrurile sã fie. Cuvântul
Sãu este Cel care le constituie fiinta.
Fiul: De ce Cuvântul se scrie cu literã mare?
Pãrintele: Deoarece Cuvântul, adicã Logos,
este termenul folosit de Sfântul Ioan Evanghelistul pentru a-L desemna
pe Fiul Unic al lui Dumnezeu (Ioan 1, 1).
Fiul: Dumnezeu a zis si lucrurile s-au fãcut. Dar lucrurile se
schimbã. Plantele si animalele evolueazã. Dumnezeu este
Cel care face evolutia?
Pãrintele: Duhul lui Dumnezeu este Cel care dã viatã
lumii. Duh în greceste se spune pneuma; acesta este cuvântul
folosit în Noul Testament pentru a-L desemna pe Duhul Sfânt.
Biblia ne spune: Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor.
În altã carte a Bibliei, Deuteronom (32, 11), se spune: Întocmai
ca vulturul care îndeamnã la zbor puii sãi pe
care i-a clocit si îi creste, Duhul lui Dumnezeu dã viatã
si face sã evolueze fiintele.
Fiul: De unde se stie cã Dumnezeu a creat totul? Nimeni nu L-a
vãzut lucrând.
Pãrintele: A descoperi cã cineva a fãcut totul din
nimic, din vid, din neant este punctul de plecare al credintei în
Dumnezeu. E începutul a ceea ce se cheamã Credintã.
Pentru aceasta în Epistola cãtre Evrei, Sfântul Apostol
Pavel ne învatã: Prin credintã pricepem cã
s-au întemeiat veacurile cu cuvântul lui Dumnezeu, de s-au
fãcut din nimic cele ce se vãd (11, 3). Pentru a ne
învãta acest adevãr, Biblia ne redã o descriere
accesibilã oamenilor din toate timpurile, savanti, poeti, bãtrâni,
adulti sau copii (vezi referatul biblic din Facere 1, 1-31; 2, 1-3).
Mãret poem, prin el Dumnezeu îi face pe toti oamenii, din
toate timpurile, sã înteleagã cã El este Acela
care a fãcut si care toate cu întelepciune le-a fãcut!
(Psalm 103, 25).
Fiul: Asadar Biblia spune cã soarele a fost creat în ziua
a patra. Or mai înainte textul spune: Si a fost searã
si a fost dimineatã: ziua întâi. Cum putea fi
o primã zi cu searã si dimineatã, dacã soarele
încã nu exista?
Pãrintele: Aceastã întrebare iar fi putut veni în
gând, tot atât de bine, si autorului nostru. E asadar evident
cã zilele de care vorbeste, nu sunt cele ce se mãsoarã
dupã rãsãritul si apusul soarelui; ele nu dureazã
24 de ore cât este rotatia pãmântului în jurul
axei lui. Este vorba de zile ale lui Dumnezeu si nu de zile ale oamenilor.
De aceea Sfântul Apostol Petru ne va spune: O singurã
zi, înaintea Domnului este ca o mie de ani si o mie de ani ca o
singurã zi (II Petru 3, 8).
Fiul: Timpul lui Dumnezeu si timpul oamenilor nu este acelasi?
Pãrintele: Evident, nu. Dumnezeu nu trãieste în timp,
fiindcã El este Cel care a fãcut timpul, la fel cum a fãcut
si spatiul. Dumnezeu existã înaintea tuturor veacurilor
si dincolo de toate spatiile. Iatã de ce nu se pot compara descoperirile
stiintei cu revelatiile Bibliei, cum au încercat sã facã
uneori anumite spirite simpliste, închipuindu-si cã autorul
Facerii voise sã scrie un tratat de geologie sau de paleontologie.
Fiul: Cine spune adevãrul: stiinta sau Biblia?
Pãrintele: Adevãrul revelat de Biblie nu este de aceeasi
categorie cu adevãrurile fragmentare si relative pe care le studiazã
stiinta si care se referã la lumea aparentelor, la lumea fenomenelor
trecãtoare mãsurabile în minute, metri si care se
desfãsoarã în timpul si spatiul uman. Revelatia biblicã
urcã dincolo de spatiu si de timp, pânã la Dumnezeu
care a creat timpul si spatiul si tot ce descoperã stiinta creatã
de inteligenta umanã.
Fiul: Atunci, care este adevãrul pe care-l descoperim în
descrierea biblicã a creatiei?
Pãrintele: Omul credincios, dupã ce a studiat Biblia, vede
lumea cu un ochi nou. El descoperã în ea cu admiraþie
frumusetile creatiei, strãlucirea operei Creatorului, ca fiind
totusi o palidã imagine a frumusetii de neînchipuit a Creatorului.
Si atunci, la apusul soarelui, vãzând lumina
cea de searã, el cântã împreunã
cu întreaga Bisericã la ceasul Vecerniei psalmul 103.
Back
to Top
Sinaxar
29 februarie- Sfântul Ioan Casian
Întemeietor
al monahismului în Apus si punte de legãtura între
monahismul rãsãritean si cel apusean, Sfântul Ioan
Casian, prin viata si scrierile sale, reprezintã cea mai bunã
sintezã a evlaviei vechiului monahism rãsãritean.
Originar din Dobrogea, Casian s-a nãscut în jurul anului
360 si încã din fragedã vârstã s-a fãcut
cãlugãr la o mãnãstire din Betleem. De acolo
s-a îndreptat împreunã cu prietenul sãu Gherman
spre Egipt, patria marilor pustnici. De la cãlugãri ca avvii
Moise, Isaac sau Pafnutie învatã cã scopul unic al
cãlugãrului este sã fie fãrã încetare
în relatie cu Dumnezeu în rugãciune continuã.
La capãtul vietii acesteia este viata vesnicã, unirea cu
Dumnezeu, pe care o putem câstiga încã de aici. Cu
multã stãruintã, el aratã cã sãrãcia,
postul, privegherea sunt numai mijloace pentru dobândirea desãvârsirii,
iar nu scop în sine. Trupul se mortificã prin acestea nu
pentru mortificare ci pentru a-l face o unealtã ascultãtoare
a duhului. Sfântul Casian este învãtat sã lupte
de acesti mari cãlugãri împotriva unor patimi, la
fel de actuale si astãzi. Împotriva trândãviei
si a plictiselii trebuie sã lupte prin rãbdare, rugãciune
si lucrul mâinilor.
Pe la anul 400 pe cei doi prieteni îi gãsim la Constantinopol
în jurul marilor personalitãti duhovnicesti, ca Sfântul
Ioan Gurã de Aur, care îi si hirotoneste: pe Gherman preot,
iar pe Casian diacon. De la Constantinopol Casian se duce la Roma, apoi
la Marsilia, în Franta, unde fondeazã o mãnãstire
pentru bãrbati (mãnãstirea Sfântul Victor)
si alta pentru femei. Ascet încercat, plin de discernãmânt
pastoral, Casian va adopta si pentru cãlugãrii din Franta
traditia si învãtãtura marilor cãlugãri
din Egipt.
Se stinge din viatã în jurul anului 435 la mãnãstirea
Sfântul Victor, fiind considerat încã din timpul vietii
un mare sfânt.
Pr. Cosmin Bufnea
Back
to Top
|