Apostolul - Evrei
9
11.
Iar Hristos, venind Arhiereu al bunãtãtilor
celor viitoare, a trecut prin cortul cel mai mare si mai desãvârsit,
nu fãcut de mânã, adicã nu din zidirea aceasta;
12. El a intrat o datã pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor,
nu cu sânge de tapi si de vitei, ci cu însusi sângele
Sãu, si a dobândit o vesnicã rãscumpãrare.
13. Cãci dacã sângele tapilor si al taurilor si cenusa
junincii, stropind pe cei spurcati, îi sfinteste spre curãtirea
trupului,
14. Cu cât mai mult sângele lui Hristos, Care, prin Duhul
cel vesnic, S-a adus lui Dumnezeu pe Sine, jertfã fãrã
de prihanã, va curãti cugetul vostru de faptele cele moarte,
ca sã slujiti Dumnezeului celui viu?
Galateni
3
23.
Iar înainte de venirea credintei, noi eram pãziti sub Lege,
fiind închisi pentru credinta care avea sã se descopere.
24. Astfel cã Legea ne-a fost cãlãuzã spre
Hristos, pentru ca sã ne îndreptãm din credintã.
25. Iar dacã a venit credinta, nu mai suntem sub cãlãuzã.
26. Cãci toti sunteti fii ai lui Dumnezeu prin credinta în
Hristos Iisus.
27. Cãci, câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos
v-ati îmbrãcat.
28. Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu
mai este parte bãrbãteascã si parte femeiascã,
pentru cã voi toti una sunteti în Hristos Iisus.
29. Iar dacã voi sunteti ai lui Hristos, sunteti deci urmasii lui
Avraam, mostenitori dupã fãgãduintã.
Evanghelia -Marcu
10
32.
Si erau pe drum, suindu-se la Ierusalim, iar Iisus
mergea înaintea lor. Si ei erau uimiti si cei ce mergeau dupã
El se temeau. Si luând la Sine, iarãsi, pe cei doisprezece,
a început sã le spunã ce aveau sã I se întâmple:
33. Cã, iatã, ne suim la Ierusalim si Fiul Omului va fi
predat arhiereilor si cãrturarilor; si-L vor osândi la moarte
si-L vor da în mâna pãgânilor.
34. Si-L vor batjocori si-L vor scuipa si-L vor biciui si-L vor omorî,
dar dupã trei zile va învia.
35. Si au venit la El Iacov si Ioan, fiii lui Zevedeu, zicându-I:
Învãtãtorule, voim sã ne faci ceea ce vom cere
de la Tine.
36. Iar El le-a zis: Ce voiti sã vã fac?
37. Iar ei I-au zis: Dã-ne nouã sã sedem unul de-a
dreapta Ta, si altul de-a stânga Ta, întru slava Ta.
38. Dar Iisus le-a rãspuns: Nu stiti ce cereti! Puteti sã
beti paharul pe care îl beau Eu sau sã vã botezati
cu botezul cu care Mã botez Eu?
39. Iar ei I-au zis: Putem. Si Iisus le-a zis: Paharul pe care Eu îl
beau îl veti bea, si cu botezul cu care Eu mã botez vã
veti boteza.
40. Dar a sedea de-a dreapta Mea, sau de-a stânga Mea, nu este al
Meu a da, ci celor pentru care s-a pregãtit.
41. Si auzind cei zece, au început a se mânia pe Iacov si
pe Ioan.
42. Si Iisus, chemându-i la Sine, le-a zis: stiti cã cei
ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele si cei
mai mari ai lor le stãpânesc.
43. Dar între voi nu trebuie sã fie asa, ci care va vrea
sã fie mare între voi, sã fie slujitor al vostru.
44. Si care va vrea sã fie întâi între voi, sã
fie tuturor slugã.
45. Cã si Fiul Omului n-a venit ca sã I se slujeascã,
ci ca El sã slujeascã si sã-Si dea sufletul rãscumpãrare
pentru multi.
Back
to Top
Pretul
plãcerii
Asistãm,
pe zi ce trece, la o eliminare tot mai evidentã din viata noastrã
a tainicului, a firescului si a bunului simt. Sistemul valorilor este
rãsturnat sau relativizat, patima devine a doua fire a omului,
iar «cultura» este fãcutã de mass-media.
Acesta este contextul în care noi suntem chemati sã strigãm
împreunã cu proorocul Isaia: Vai de cei ce zic rãului
bine si binelui rãu (Isaia 5, 20) si sã ne precizãm
pozitia atât în lãuntrul nostru cât si în
mediul unde muncim sau trãim. Umberto Eco are dreptate când
afirmã: Televiziunea îi abrutizeazã pe oamenii
cultivati si îi cultivã pe cei care duc o viatã abrutizantã.
Dar nu numai televiziunea, ci întreaga mass-media a devenit
o trambulinã care ne înfãtiseazã domnia banului
si a plãcerii. Aproape nu mai existã film, reclamã
sau revistã care sã nu te provoace spre plãcerea
trupeascã. De la cea mai fragedã vârstã si
pânã la cei bãtrâni, oameni care merg sau care
nu merg la bisericã, credinciosi sau mai putin credinciosi, intelectuali
sau simpli muncitori, cu totii suntem supusi acestei ofensive a desfrâului
mediatic care ne perverteste întâi mintea, iar dacã
ne lãsãm acaparati ne degradeazã întreaga fiintã,
ne dezumanizeazã.
Normalitatea, astãzi, nu mai are nimic de-a face cu Adevãrul
revelat, ci doar cu «firescul» promovat de «civilizatia»
mass-media. Primind zilnic «portii» erotice la televizor sau
rãsfoind ziare si reviste cu reclame «fierbinti» ajungem
în situatia de a nu mai considera pãcat ceea ce este de fapt
pãcat. Ne obisnuim cu acest drog si ajungem, de multe ori, chiar
sã-l cãutãm inconstient, considerând cã
suntem, cumva, la distantã, si în plus îi judecãm
pe cei care îl promoveazã.
De
ce este desfrâul mediatic pãcat?
Pentru a realiza grozãvia acestei «culturi» media avem
nevoie de anumite repere duhovnicesti, iar pentru a o depãsi ne
trebuie asemeni cuvioasei Maria Egipteanca (cititi viata ei!)
credintã, pocãintã, smerenie si mai ales perseverentã.
De ce este desfrâul mediatic pornografia, filmele, revistele
sau spectacolele sexy s.a. pãcat? În primul rând
pentru cã este condamnat de Sfânta Scripturã. În
porunca a VII-a din Decalog citim: Sã nu desfrânezi
(Iesire 20, 4), iar Mântuitorul merge si mai departe zicând
cã oricine se uitã la o femeie (sau la un bãrbat,
n.n.) spre a o pofti, s-a si desfrânat cu ea în inima lui
(Matei 5, 28).
Pe de altã parte, pornografia stimuleazã poftele trupesti
prin imaginatie, fãrã sã se bazeze pe sentimente;
nu tine cont de pudoare, de modestie si de intimitatea unei persoane,
iar ceea ce depãseste orice limitã este faptul cã
înfãtiseazã si promoveazã nefirescul si «stilul
de viatã alternativ»: pedofilia, homosexualitatea, lesbianismul
cuvinte greu si de rostit. Sfârsitul acestora îl stim
din exemplul Sodomei si Gomorei (Facere 19) sau de la Sfântul Apostol
Pavel, care le spune corintenilor: Nu stiti, oare, cã nedreptii
nu vor mosteni împãrãtia lui Dumnezeu? Nu vã
amãgiti: nici desfrânatii, nici închinãtorii
la idoli (bani, «staruri» TV n.n.), nici adulterii,
nici stricatii de tot felul, nici sodomitii
nu vor mosteni împãrãtia
lui Dumnezeu (I Corinteni 6, 9).
Toate-mi sunt îngãduite, dar nu toate-mi sunt de
folos
Consecintele pentru cei care se fac pãrtasi desfrâului mediatic
nu întârzie sã aparã:
* Pentru copii si tineri o murdãrire prematurã a
sufletului si a mintii care de cele mai multe ori sfârseste printr-o
începere, înainte de vreme, a vietii sexuale.
* Pentru viata de familie înstrãinarea sotilor, impunerea
mentalitãtii cã femeia este un obiect de satisfacere a plãcerii,
iar sexul este mai important ca relatia dintre douã persoane.
Ajungem ca în plinã explozie informationalã si comunicationalã
sã constatãm cât suntem de singuri, doar noi si patimile
noastre.
Terapia
Bisericii
Cei care sunt prinsi în mrejele acestei patimi trebuie sã
urmeze pilda vietii cuvioasei Maria Egipteanca.
Mai întâi sã se lepede de acest «consum»
si sã urascã desfrâul si pornografia.
În al doilea rând, valabil pentru oricine, sã evite
filmele, revistele si locurile de destrãbãlare. Iar dupã
aceea si nu în ultimul rând cu lacrimi, sã
cearã ajutorul lui Hristos, prin rugãciune, prin mãrturisirea
pãcatelor la duhovnic si împlinirea canonului dat de acesta,
si mai ales printr-o hotãrâre definitivã de a duce
o viatã în curãtie sufleteascã si trupeascã.
Doar asa ne putem recunoaste ca mãdulare ale Trupului lui Hristos
Biserica , cãci zice acelasi Apostol: Nu
stiti oare cã trupurile voastre sunt mãdulare ale lui Hristos?
Voi lua deci mãdularele lui Hristos ca sã fac din ele mãdularele
unei desfrânate? Sã nu fie!
Fugiti de desfrânare
(I Corinteni, 6, 15;18).
Pretul plãcerii este incompatibil cu o viatã dupã
învãtãtura Evangheliei. Alegeti ceea ce nu vã
rusineazã în fata lui Hristos, nici acum, nici în ziua
judecãtii.
Pr. Sabin Vodã
Back
to Top
Cele
douã sensuri ale postirii
În
timp ce unele canoane opresc postirea în zilele de sâmbãtã
si duminicã, altele interzic întreruperea postului în
oricare din cele patruzeci de zile ale Postului Mare. Totusi aceastã
contradictie este numai aparentã, pentru cã cele douã
rânduieli, ce par a se exclude reciproc, se referã de fapt
la douã sensuri diferite ale cuvântului postire. Întelegând
cele douã sensuri ale postirii descoperim esentialul pentru întreaga
noastrã nevoinþã duhovniceascã. Cele douã
feluri diferite de postire sunt înrãdãcinate atât
în Sfânta Scripturã cât si în Sfânta
Traditie si corespund cu douã stãri distincte ale omului.
Postul
deplin
Primul sens al postului este cel deplin (ajunarea) care constã
în abtinerea totalã de la mâncare si bãuturã.
Postul deplin este de scurtã duratã fiind limitat doar la
una sau douã zile, chiar si la o jumãtate de zi.
De la începuturile crestinismului acest post deplin a fost înteles
ca o stare de pregãtire si asteptare. Foamea fizicã corespunde
aici asteptãrii duhovnicesti a plinirii. În traditia liturgicã
a Bisericii gãsim acest post deplin ca o pregãtire pentru
un eveniment duhovnicesc major, pentru un mare praznic, dar, mai presus
de orice, el este postul euharistic, pregãtirea noastrã
pentru a participa la Cina lui Hristos. Asadar ajunarea (începând
cu seara precedentã) constituie o conditie necesarã pentru
împãrtãsirea la Sfânta
Liturghie.
Postul deplin care se împlineste în împãrtãsirea
cu Hristos este principala expresie a ritmului de pregãtire si
plinire prin care Biserica trãieste, pentru cã el reprezintã
deopotrivã si asteptarea lui Dumnezeu în aceastã
lume si venirea acestei lumi în lumea ce va sã
vinã, adicã în Împãrãtia
lui Dumnezeu.
În Biserica primarã acest post avea numele luat din vocabularul
militar: statio, ce înseamnã o garnizoanã în
stare de alarmã si mobilizare. Biserica asteaptã Mirele,
de aceea postul deplin reprezintã Biserica însãsi
ca stare de postire, ca asteptare a lui Hristos.
Postul
ascetic
Cel de-al doilea sens al postirii este cel ascetic. Postul ascetic constã
în abtinerea de la anumite mâncãruri si bãuturi
si în reducerea substantialã a regimului alimentar.
Scopul postului ascetic este acela de a elibera omul de sub stãpânirea
nefireascã a cãrnii, Stãpânire care este rezultatul
tragic al cãderii primordiale. Numai printr-un efort îndelungat
si stãruitor omul descoperã cã nu se hrãneste
numai cu pâine. Continuitatea este esentialã întrucât
este nevoie de un timp mai îndelungat pentru a dezrãdãcina
si vindeca boala generalizatã de pãcat.
Postul ascetic îsi are originea în exemplul lui Hristos, care
a postit patruzeci de zile, apoi l-a întâlnit pe Satana fatã
cãtre fatã si aceastã ciocnire a schimbat înclinatia
omului numai cãtre pâine inaugurând astfel
eliberarea noastrã.
Biserica a stabilit patru perioade pentru acest post ascetic, înaintea
unor mari sãrbãtori: Învierea Domnului, Nasterea Domnului,
Sfintii Petru si Pavel si Adormirea Maicii Domnului. De patru ori pe an
ea ne invitã sã ne cunoastem si sã ne eliberãm
de sub stãpânirea cãrnii prin terapia postirii si,
de fiecare datã, succesul terapiei depinde, cu sigurantã,
de aplicarea anumitor reguli de bazã, dintre care neîntreruperea
postirii, continuarea acesteia în timp, este una dintre cele mai
importante.
Complementaritatea
celor douã sensuri ale postirii
Diferenta
dintre cele douã moduri de postire ne ajutã sã întelegem
aparenta contradictie dintre canoanele ce reglementeazã postul.
Canonul care interzice postul în zilele de sâmbãtã
si duminicã se referã la postul deplin, întrerupt
în primul rând de Sfânta Liturghie ce nu întrerupe
însã postul ascetic, care are nevoie de o continuitate a
efortului duhovnicesc.
Deci nu existã contradictie între insistenta Bisericii ca
sã mentinem postul ascetic în timpul sâmbetelor si
duminicilor din Post si interzicerea postirii în ziua Sfintei Liturghii.
Numai urmãrind cele douã rânduieli ale Bisericii,
pãstrând simultan ritmul euharistic al postului deplin si
ostenelile ascetice neîncetate ale celor patruzeci de zile
spre mântuirea sufletului putem sã împlinim
cu adevãrat scopurile duhovnicesti ale Postului Mare.
Petrut
Ormenisan
Back
to Top
Cuvintele
Pãrintilor
A întrebat avva Anuv pe avva Pimen despre gândurile
cele necurate pe care le naste inima omului si despre poftele cele desarte.
Si i-a zis lui avva Pimen: Au doarã se va fãli securea
fatã de cel ce taie cu ea? (Isaia 10, l5) Însã
tu nu le da lor loc, nici te îndulci cu dânsele si rãmân
nelucrãtoare. (Pimen, 15)
Un
frate l-a întrebat pe avva Pimen, zicând: Ce voi face,
cã sunt luptat spre curvie si mã rãpesc la mânie?
Zis-a bãtrânul: Pentru aceasta zicea David, cã
pe leu îl batem si pe un urs îl sugrumãm. Adicã:
mânia o tãiem, iar curvia cu osteneli o strâmtorãm.
(Pimen, 115)
Zis-a
avva Pimen: Aceste douã gânduri, al curviei si al clevetirii,
nu este cu cuviintã omului nicidecum sã le grãiascã,
nici sã le cugete în inima lui. Cãci de va voi câtusi
de putin a le cugeta în inima lui, nu se foloseste, însã
sãlbãticindu-se asupra lor, va avea odihnã.
(Pimen, 154)
Povestitu-s-a
despre maica Sara, cã a rãbdat treisprezece ani, fiind luptatã
tare de dracul curviei si niciodatã nu s-a rugat sã se depãrteze
rãzboiul de la dânsa, ci mai vârtos zicea: Dumnezeule,
dã-mi putere! (Sara, 1)
Un
frate a întrebat pe avva Agaton pentru pãcatul desfrânãrii.
Si i-a rãspuns aceluia: Mergi, aruncã neputinta
ta înaintea lui Dumnezeu si vei avea odihnã. (Agaton,
21)
Back
to Top
Sinaxar
Cuvioasa
Maria Egipteanca
Sfintii
Pãrinti au asezat în a V-a duminicã a Postului Mare
pomenirea Sfintei Maria Egipteanca, ca un model de cãintã
si o încurajare la adresa celor care neglijeazã mântuirea
lor.
Miezul istorisirii, care se povesteste în cercurile monahale ale
Rãsãritului încã din secolul al VI-lea, este
acela cã pãcatul cel mai adânc se poate preface prin
dragostea lui Hristos în slava cea mai mare. Maria este originarã
din Egipt; de la vârsta de 12 ani îsi pãrãseste
pãrintii si alege sã ducã o viatã destrãbãlatã,
ca prostituatã, în Alexandria. Este tipul de fatã
egipteanã independentã, este o stricatã pur
si simplu din amuzament, sãracã si seducãtoare,
face totul fãrã platã, doar din pofta nesãtioasã
si din dorintã neînfrânatã de a se tãvãli
în noroi.
Din curiozitate, dupã 17 ani de desfrâu, se alãturã
unor pelerini din Siria si Egipt ce mergeau cu corabia la Ierusalim pentru
a se închina Sfintei Cruci pe care a fost rãstignit Mântuitorul.
Pe drum seduce pe multi dintre tovarãsii ei de cãlãtorie
si continuã sã ducã aceeasi viatã si la Ierusalim.
În ziua Înãltãrii Sfintei Cruci, Maria merge
împreunã cu multimea spre biserica Sfântului Mormânt
unde se afla Sfânta Cruce. Vrea si ea sã intre în bisericã
cu ceilalti pelerini dar în prag o putere nevãzutã
parcã o împiedica sã intre. Deodatã cãinta
îi umple inima, începe sã plângã si sã
cearã Sfintei Fecioare Maria, Maica lui Dumnezeu, sã o ajute:
Fecioarã, Stãpânã, care ai nãscut
dupã trup pe Dumnezeu Cuvântul, stiu cã nu este cuviincios
si binecuvântat ca eu, atât de necuratã, atât
de spurcatã, sã vãd icoana ta
care ai trupul
si sufletul curat si neîntinat
dar de vreme ce, dupã
cum am auzit, Dumnezeu pe Care L-ai nãscut pentru aceasta S-a fãcut
om ca sã-i cheme pe pãcãtosi la pocãintã,
ajutã-mi mie, singura care nu am pe cineva ajutor. Porunceste sã
mi se îngãduie a intra în bisericã
si
dupã ce voi vedea lemnul Crucii Fiului tãu mã voi
lepãda numaidecât de lume si de toate din lume si îndatã
plec acolo unde tu, ca o chezãsuitoare a mântuirii mele,
mã vei povãtui.
Dimineata, în urma rugãciunii, poate sã intre în
bisericã si sã se închine Sfintei Cruci. Socul este
atât de puternic încât o face sã se îndrepte
neîntârziat spre desert ca sã lupte singurã
cu plãcerea si desfrânarea dinlãuntru ei printre stânci
si nisip. Ia cu ea trei pâini, ajunge la mãnãstirea
Sfântul Ioan Botezãtorul, se împãrtãseste
cu Sfintele Taine si apoi trece dincolo de Iordan, în pustie, unde
petrece vreme de 47 de ani. Primii 17 ani sunt pentru ea o dramaticã
luptã: singurã în desert, cu un minim de hranã
si de bãuturã, ea are de înfruntat nu numai cãldura
zilei sau rãcoarea noptii, ci mai ales asalturile ispitelor si
amintirile pãcatelor sale. Cu ajutorul lui Dumnezeu, Care se îngrijeste
de mântuirea oamenilor, si având ajutãtoare si cãlãuzitoare
pe Maica Domnului reuseste sã dezrãdãcineze orice
patimã din inima ei, printr-o ascezã extraordinarã,
convertind dorinta plãcerii într-o veritabilã iubire
a lui Hristos. Atunci când avva Zosima o întâlneste,
dupã 47 de ani, are de a face cu o fiintã aproape netrupeascã,
cu o adevãratã sfântã. Acelasi pãrinte
mãrturiseste cã în timpul rugãciunii se înãlta
cam cu un cot de la pãmânt, încât se ruga stând
în vãzduh; nestiutoare de carte, Maria ajunge sã cunoascã
Scripturile, învãtatã fiind de Domnul Însusi.
Iatã care este mãrturisirea ei: Cuvântul
lui Dumnezeu care este viu si lucrãtor (Evrei 4,12) dã omului
cunoºtinþã; cunostea mai dinainte numele si
viata pãrintelui Zosima; umbla peste apa Iordanului ca pe uscat;
era în pace cu întreaga creatie: un leu vine la îngroparea
ei si îi face groapa necesarã.
Ajunsã la capãtul vietii cuvioasa Maria Egipteanca mai are
o singurã dorintã: aceea de a se împãrtãsi
cu Sfintele Taine ale lui Hristos, dorintã care i-o împlineste
pãrintele Zosima.
Istoria acestei sfinte rãmâne o veritabilã mãrturisire
cã în Hristos se biruieste rânduiala firii
chiar si obisnuinta oarbã si dominatoare a plãcerii poate
fi ruptã si persoana poate fi eliberatã pentru iubire si
pentru viatã. Aceasta este concluzia acestei vieti.
Pr. Cosmin Bufnea
Back
to Top
|