"Fecioara
astãzi pe Cel mai presus de fiintã naste si pãmântul
pestera celui neapropiat aduce. Îngerii
cu pãstorii doxologesc si magii cu steaua cãlãtoresc.
Cã pentru noi s-a nãscut prunc tânãr,
Dumnezeu mai înainte de veci".
Condacul
Praznicului
|
Crãciunul
alungã frica
"Îngerul
le-a zis: Nu vã temeti. Cãci, iatã, vã binevestesc
vouã bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Cã vi
S-a nãscut azi Mântuitor, care este Hristos Domnul.
(Luca
2, 10-11)
În
rai nu exista teamã. Omul fiind aproape de Dumnezeu era apãrat
de orice neplãcere. Nu exista lipsã, suferintã si
moarte. Teama apare odatã cu pãcatul. Dupã ce a gustat
din pom, întorcându-se de la Dumnezeu înspre bunurile
materiale, omul a fost cuprins de teamã. Când au auzit
glasul Domnului Dumnezeu, care umbla prin rai, în rãcoarea
serii, s-au ascuns Adam si femeia lui de fata Domnului Dumnezeu printre
pomii raiului. Si a strigat Domnul Dumnezeu pe Adam si i-a zis: Adame,
unde esti? Rãspuns-a acesta: Am auzit glasul Tãu în
rai si m-am temut, cãci sunt gol, si m-am ascuns (Fac. 3,
8-10).
Rezultã clar cã teama este urmarea pãcatului. Pierzându-si
puritatea, ajungând gol, Adam se teme. El este legat
acum de materie. Este supus suferintei si mortii: În sudoarea
fetei tale îti vei mânca pâinea ta, pânã
te vei întoarce în pãmântul din care esti luat;
cãci pãmânt esti si în pãmânt te
vei întoarce (Fac. 3, 19). Teama este o meteahnã care-i
chinuie, de la Adam
încoace, pe toti oamenii. Punându-si omul nãdejdea
în materie, si nu în Dumnezeu, omul se teme sã nu sufere,
sã nu-si piardã bunurile ce-i oferã plãceri
efemere. Teama îti dã o stare de neliniste si de tulburare
în fata unui pericol care te-ar putea ameninta, a unui rãu
ce ti s-ar putea întâmpla.
Teama trãdeazã o relatie deterioratã cu Dumnezeu.
Te temi sã nu pierzi niste bunuri din lumea aceasta, niste plãceri
sensibile, în loc sã te temi a nu-L pierde pe Dumnezeu si,
implicit de fapt, a nu te pierde pe tine însuti. Cãci întorcându-te
de la Dumnezeu, sursa vietii, si atasându-te de realitãtile
sensibile trecãtoare, te-ai întors de la viatã la
moarte.
Teama de lume, de diavoli si de suferintã este semn cã n-ai
suficientã credintã si n-ai singura teamã pozitivã:
teama de Dumnezeu. Si, la urma urmei, aceastã teamã este
inutilã. Ea nu te poate apãra de pericolele care în
mod obiectiv îti stau în fatã. Cine dintre voi,
spune Mântuitorul, îngrijorându-se poate sã adauge
staturii sale un cot? (Mt. 6, 27).
Domnul Hristos S-a întrupat pentru a ne elibera pe
noi de teamã, redeschizând usile raiului si dându-ne
posibilitatea sã fim din nou cu Dumnezeu. Numele Domnului Hristos,
asa cum a proorocit Isaia, este Emanuel: Iatã, Fecioara va
avea în pântece si va naste Fiu si vor chema numele lui Emanuel,
care se tâlcuieste: Cu noi este Dumnezeu (Mt. 1, 23). Pãstorilor
din Betleem, în momentul Nasterii Domnului, îngerul le spune:
Nu vã temeti. Cãci, iatã, vã binevestesc
vouã bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Cã vi
s-a nãscut Mântuitor, Care este Hristos Domnul (Lc.
2, 10-11).
Teama, amplificatã de tenebrele în care bâjbâia
omenirea, a fost biruitã. Poporul care stãtea în
întuneric a vãzut luminã mare si celor ce sedeau în
latura si în umbra mortii luminã le-a rãsãrit
(Matei 4, 16). [
]
Cum teama este pricinuitã, în cele mai multe cazuri, de
legãtura cu bunurile si desfãtãrile acestei lumi,
pe care le-am putea pierde, iatã cã Hristos se face sãrac
pentru noi. Se naste într-un staul si se culcã într-o
iesle. Vine între noi, petrece cu noi, ne poartã de grijã
si ne învatã, pentru a ne tãmãdui de teamã,
ca sã ne punem nãdejdea în El si nu în bunuri.
De la Crãciun Dumnezeu este cu noi. Dacã suntem si noi cu
El, ori de dormim, ori de priveghem, ori de muncim, ne pãzeste,
si vrãjmasul nu ne poate face nimic. Avva Teodor a fost întrebat
odatã dacã si el se teme în vreme de calamitãti.
Iar bãtrânul a rãspuns: De se va lipi cerul
de pãmânt, Teodor nu se teme (Patericul, Avva Teodor
din Fermi 23). Putea spune acest lucru având credintã tare
si convins fiind cã Dumnezeu este cu el.
Omul credincios este curajos. Îl simte pe Dumnezeu
aproape. Iar când omul simte ajutorul dumnezeiesc, spune Sfântul
Isaac Sirul, cã e de fatã ajutându-l, inima lui se
umple îndatã de credintã, si întelege prin aceasta
cã rugãciunea îi este mijlocul prin care gãseste
ajutor si izvor de mântuire si vistierie de încredere si liman
izbãvitor de vijelie si luminã celor din întuneric
si sprijin celor slabi si acoperãmânt în vremea încercãrilor
si ajutor în ascutisul bolilor si pavãzã izbãvitoare
în rãzboi si sãgeatã ascutitã împotriva
vrãjmasilor si, simplu grãind, cã toatã multimea
acestor bunãtãti îsi aflã intrarea în
el prin rugãciune. Si de aceea se desfãteazã de acum
în rugãciunea credintei.
Ani de zile si noi, pentru cã nu aveam suficientã
credintã, eram cuprinsi de teamã. Simteam cã un ochi
rãu ne urmãreste, ne era fricã sã vorbim între
noi, ascultam Europa liberã cu usile si ferestrele
închise. Teama era cultivatã în mod sistematic.
Si iatã cã în preajma Crãciunului din 1989
Dumnezeu ne-a scãpat de fricã. Parcã auzim si acum
strigãtul ce izbucnea din mii de piepturi: Nu vã fie
fricã, Ceausescu picã. Si a picat. Libertatea desãvârsitã,
care a fost plãtitã cu jertfa câtorva mii de vieti,
s-a instalat.
Sunt zece ani de atunci. Poate cã încet-încet
entuziasmul si euforia acelor zile s-au stins. Întrebarea ce ne-o
punem însã este: Am scãpat totalmente de teamã?
Rãspund, tinând seama de împrejurãrile actuale,
cã sub anumite aspecte teama este prezentã. Încã
nimeni nu s-a eliberat totalmente de teamã.
Cei tineri, elevii si studentii, au teama cã, desi se strãduiesc
sã învete si mâine vor avea o diplomã în
buzunar, nu vor gãsi un loc de muncã. [
]
Pãrintii lor trãiesc cu teama cã mâine pot
ajunge someri, iar banii ce-i au la îndemânã nu le
ajung pentru a duce un trai decent si pentru a-si creste si scolariza
copiii.
Bãtrânii, cu pensia lor modestã, tremurã gândindu-
se cã nu-si pot achita cheltuielile zilnice si nu mai au cu ce
îsi cumpãra medicamente.
Iar noi toti avem teama cã nu vom mai vedea lumina de la
capãtul tunelului tranzitiei.
Cum vom rezolva aceste probleme? Cãutând solutia nu neapãrat
înafarã, ci mai ales înãuntru. Apropiindu-ne
de Hristos cel nãscut în iesle. Inspirându-ne din învãtãtura
Lui si lepãdându-ne de toate afacerismele si rãutãtile
ce domnesc în societatea româneascã. Punând mâna
toti pe lucru si propulsând în fruntea noastrã oameni
priceputi la administratie.
Voi încheia pe ton optimist, spunându-vã ceea ce le-
a spus îngerul pãstorilor: Nu vã temeti. Cãci,
iatã vã binevestesc vouã bucurie mare, care va fi
pentru tot poporul. Cã vi s-a nãscut azi Mântuitor,
Care este Hristos Domnul (Lc. 2, 10-11)
ANDREI
Arhiepiscopul Alba Iuliei
Back
to Top
TROPARUL:
Nasterea Ta, Hristoase Dumnezeul nostru, rãsãrita
lumii lumina cunostintei; cã întru dânsa, cei
ce slujeau stelelor de la stea s-au învãtat sã
se închine Tie, Soarelui Dreptãtii, si sã Te
cunoascã pe Tine, Rãsãritul cel de sus, Doamne,
slavã Tie.
Fecioara
astãzi pe Cel mai presus de fiintã naste si pãmântul
pestera celui neapropiat aduce. Îngerii cu pãstorii
doxologesc si magii cu steaua cãlãtoresc. Cã
pentru noi s-a nãscut prunc tânãr, Dumnezeu
mai înainte de veci.
Cercetatu-ne-a pe noi de sus, Mântuitorul
nostru, Rãsãritul rãsãriturilor, si
cei din întuneric si din umbra am aflat adevãrul: cã
din Fecioarã s-a nãscut Domnul.
Astãzi
Hristos în Betleem se naste din Fecioara. Astãzi Cel
fãrã de început Se începe si Cuvântul
se întrupeazã. Puterile cerurilor se bucurã
si pãmântul cu oamenii se veseleste; magii daruri aduc;
pãstorii minunea vestesc; iar noi neîncetat cântãm:
slavã întru cei de sus lui Dumnezeu si pe pãmânt
pace întru oameni bunãvoire!
Prunc
tânãr din frãmântãrile lui Adam
s-a nãscut Fiul si S-a dat credinciosilor. Acesta este Pãrinte
si Domn al veacurilor ce va sã fie, si Se cheamã înger
de mare sfat. Acesta este Dumnezeu tare, Care tine cârmuirea
fãpturii.
|
Back
to Top
Interviu
cu I.P.S. Serafim, Mitropolitul Europei Centrale, si
cu I.P.S. Iosif, Arhiepiscopul Europei
Occidentale
Intruparea lui Dumnezeu,
Nasterea
dupã trup a Mântuitorului este evenimentul central, fundamental
al istoriei umanitãtii pe care se bazeazã toate celelalte
ale mântuirii noastre: Moartea, Învierea, Înãltarea,
Pogorârea Duhului Sfânt.
Mesajul Crãciunului, pe care Dumnezeu îl adreseazã
tuturor, este acela al unitãtii si împãcãrii
tuturor în Iisus Hristos. Dumnezeu a venit în lume ca sã
împace lumea cu Sine Însusi si pe oamenii cu ei însisi.
Desigur, aceastã împãcare se produce la nivel personal,
la nivelul inimii fiecãruia dintre noi. Pentru ca sã se
producã aceasta, sã ne concentrãm în inima
noastrã, sã-L descoperim pe Dumnezeu în inima noastrã.
Mântuitorul S-a nãscut în pestera Betleemului acum
2000 de ani, dar rãmâne cu o prezentã vie în
lume, în inima omului, pânã la sfârsitul veacurilor.
De aceea nasterea Mântuitorului Iisus Hristos trebuie sã
o descoperim în inima noastrã. Ca sã o descoperim,
sigur trebuie sã intrãm în noi însine, când
ne rugãm sau meditãm la tainele credintei, sã ne
coborâm mintea în inimã ca sã ne simtim inima.
Zice Diadoh al Foticeii: Când ne simtim inima, simtim pe
Dumnezeu simtim cã Dumnezeu este prezent si viu
în inima noastã.
Lucrul acesta este posibil prin dorul lui Dumnezeu,
prin credintã, prin Tainele Bisericii, printr-o viatã de
rugãciune si ascezã, printr-o viatã de angajament
în Bisericã. Si acest lucru îl experimentãm
dacã nu în tot timpul când suntem la Bisericã,
cel putin în momentele de har, de strãlucire divinã
în noi însine, care sunt încurajatoare si ne dau nãdejde
cã este posibil sã trãim în Hristos; si având
pe Hristos în inima noastrã sã ne deschidem spre semenii
nostri. Inima omului este centrul creatiei în care locuieste Hristos
Însusi.
I.P.S
Iosif: De
multe ori ne gândim la Hristos ca si la Dumnezeu care vine si suferã
pentru noi. Însã uitãm cã Dumnezeu vine pe
pãmânt pentru cã suferã, si nu ca sã
sufere. Suferã pentru cã omul în conditia sa a decãzut,
si-a pierdut relatia intimã, directã si de fiecare clipã
cu El. De fapt acesta e motivul pentru care vine pe pãmânt
sã se facã om. De aceea cred cã putem sã învãtãm
si noi sã suferim putin pentru El, chiar dacã ieslea noastrã
nu va fi ca fânul din ieslea Betleemului, ci va fi ieslea asprã
a lumii si a atitudinii anticrestine din lumea în care trãim
astãzi. De fapt cred cã cu totii trebuie sã ne gândim
la acest aspect: sã nu fugim din fata suferintei. Lumea vrea semne
astãzi: cel mai bun semn pentru crestini indiferent ce ar fi el
e semnul lui Iona, adicã semnul sacrificiului. Nu poti sã
faci nimic dacã nu treci prin cruce, care nu este a mea sau a altuia,
ci e crucea lui Hristos , cea care de fapt ne învie, pentru cã
telul, scopul nasterii lui Hristos nu e numai crucea ci si învierea
dincolo de cruce.
Întrebare:
Cum recomandati credinciosilor sã sãrbãtoreascã
sãrbãtorile Crãciunului?
I.P.S
Serafim: În
atmosfera pe care o recomandã Biserica: de curãtie sufleteascã,
de împãcare cu Dumnezeu prin Taina Spovedaniei, prin împãrtãsirea
cu Sfintele Taine, prin colindele care aduc pace acolo unde ele se cântã;
prin respectarea si înviorarea tuturor obiceiurilor de Crãciun,
care nu sunt simple forme sau forme folclorice, ci au un conþinut
evanghelic si de credinta autenticã.
Deci în aceastã atmosferã de curãtenie, de
participare la slujbele Crãciunului ne putem înãlta
duhovniceste si putem sustine într-adevãr cã aceste
sãrbãtori nu sunt amintiri ale unui continut îndepãrtat
ci sunt mereu actuale, asa cum zice cântarea: Hristos Se
naste, mãriti-L! Hristos din ceruri, întâmpinati-L!
Hristos pe pãmânt, înãltati-vã! Cântati
Domnului tot pãmântul si cu veselie lãudati-L popoare,
cã S-a preamãrit. Or, nu ne putem înãlta
decât avându-L pe Hristos în inima noastrã.
Astfel ne dãm seama cã nasterea lui Hristos e actualã,
e un eveniment unic, dar prezent permanent în lume.
I.P.S
Iosif : Sã
petrecem asa cum vroiam si eu si cum petrecem de fapt în satul meu
natal din Maramures: colindând si nu colindând în
seara de Crãciun, ci colindând toate zilele de Crãciun,
colindând la cei sãraci, la cei lipsiti, pentru cã
Hristos a venit pentru ei. A venit pentru cei chinuiti de soartã,
pentru cei aruncati la marginile societãtii. Ei! dacã am
putea sã colindãm în aceste zile la acesti oameni
fãrã sã tinem seama de obosealã, de lipsuri,
ar fi extraordinar.
Colindati pe toatã lumea! Colindati cum numai îngerii stiu
sã colinde, amintindu-ne cã numai casa colindatã
este casa în care Hristos-pruncul vine cu îngerii Sãi.
Back
to Top
Icoana
Nasterii - izvor de luminã si har
Cine
M-a vãzut pe Mine, pe Tatãl L-a vãzut(In. 14,
9)
S-a nãscut Domnul, a apãrut icoana. Priviti-o! pentru a
primi lumina binecuvântãrii:
În partea de sus a icoanei, din Cerurile preaînalte si sfinte
ale lui Dumnezeu, coboarã strãlucitor o razã minunatã
ce strãbate întunecimea pãmântului. În
lumina razelor Îl vedem pe Fiul lui Dumnezeu cel întrupat,
Cel ce a luat trup ca al nostru, pentru ca noi sã ne mântuim.
Pe Împãratul cerurilor Îl încãlzesc douã
animale: un asin si un vitel. Dupã Legea veche, vitelul era animal
de jertfã, iar asinul exprimã blândetea si smerenia.
Este vestitã astfel jertfa lui Domnului de bunãvoie, pe
cruce, moartea din dragoste pentru mântuirea noastrã.
Sfânta Fecioarã Maria, dupã ce L-a nãscut pe
Iisus Hristos, se gândeste la suferintele ce vor urma pentru Pruncul
ei.
La dreapta jos, Îl vedem pe Pruncul îmbãiat. Aceasta
ne aratã ca e si Om adevãrat. Ce mult S-a smerit: El, Dumnezeu
vesnic si atotputernic, S-a fãcut Prunc ce are nevoie de hranã,
îmbrãcãminte, baie si ocrotire!
În celãlalt colt, vedem un bãtrân îngândurat:
e Iosif, logodnicul Sfintei Fecioare. Diavolul, cu chip de pãstor
îi tulburã sufletul zicându-i: Priveste Iosife
toiagul acesta. Dupã cum lemnul lui uscat, nu mai poate înflori,
tot asa nu se poate naste Prunc dumnezeiesc din Fecioara Maria!
Mare a fost bucuria lui Iosif vãzând cã toiagul
înfloreste! Acum a înteles, dreptul, cã Dumnezeu poate
face toiagul sã înfloreascã si pe Fecioara sã-L
nascã pe Fiul lui Dumnezeu.
În jurul Pruncul stau cu dragoste privindu-L îngerii, slujitorii
Lui de sus. Unul din Îngeri priveste cãtre oameni
este îngerul pãzitor, cel ce ne însoteste pretutindenea.
Icoana Nasterii rãspândeste bucuria si pacea pentru oamenii.
Pruncul este Lumina lumii, de aceea tot ce Îl înconjoarã
se umple de luminã si har.
Prof.
Simion Zamfir
Back
to Top
Colinde:
Slavã
sã aibã nesfârsitã
Slavã
sã aibã nesfârsitã
Dumnezeirea-ntreitã
Unimea nedespãrtitã
Tatãl Atottiitorul
Si Fiul Izbãvitorul
Si Duhul Mângâietorul
Unul fiind în trei fete
S-a pogorât sã ne-nvete
Sã ne-arate cu blândete
Sã pricepem, sã-ntelegem
Sã cunoastem, sã alegem
La iad în munci sã nu mergem
Cã în cer sunt multe case
Împodobite frumoase
Tot cu raze luminoase
Unde dreptii se adunã
Cu toti sfintii împreunã
Si îsi fac tot voie bunã
Si cântând c-o glãsuire
Dãntuiesc într-o unire
Dând lui Dumnezeu mãrire.
Cearta
florilor
Ce
soare rãsare dis de diminiatã,
Bucneste-n fereastrã, bucneste-n fereastrã,
N fereastrã bucnere, n fereastrã bucnere
Masa-n gãlbenere, masa-n gãlbenere
La
un corn de masã, La un corn de masã
D-ai sedeti mai sedeti, Floarea grâului
La
al doilea cornu, la un corn de masã
D-ai sedeti m-ai sedeti, Floarea vinului.
La
al treilea cornu, la un corn de masã
D-ai sedeti mai sedeti, Floarea dorului.
La
al patrulea cornu, la un corn de masã
D-ai sedeti mai sedeti, Floarea florilor-u.
Floarea
grâului, Rupse si rãspunse
Cã-s mai buna eu, Cã de n-as fi eu
Nici
el nu ar fie, nici el nu ar fie
Nici colaci în casã, nici pitã pe masã
Floarea
vinului, Rupse si rãspunse,
Ba-s mai bunã eu, Cã de n-as fi eu
Nici
el nu ar fie, nici el nu ar fie
Nici o bucurie, Nici o veselie
Floarea
dorului-u, Rupse si rãspunse
Ba-s mai bunã eu, Cã de n-as fi eu
Fãrã veselie ar mai putea fie
Dar fãr de iubere, nu s-ar mai putere
Floarea
floriilor, Rupse si rãspunse
Dragi florile mele, Nu vã mai pârarãti
Cã
voi mie-mi sunteti, cã voi mie-mi sunteti
Una ca si alta, Alta ca si una
Haideti
sã cântãm-u
Si sã colindãm-u.
Sculati,
sculati boieri mari
Sculati, sculati boieri mari
Cã nu-i vremea de dormire
Cã-i vremea de-mpodobire
La bisericã-i vestire
Cã azi Domnul s-a nãscut
Domnul cel dintru-nceput
Si-n curtea lui Stefan Vodã
Multi boieri s-au strâns la vorbã
Boieri, boieri s-ospãtati
Lui Hristos sã vã-nchinati.
Steaua
sus rãsare
Steaua
sus rãsare
Ca o taina mare,
Steaua strãluceste
Si lumii vesteste.
Cã astãzi Curata,
Prea Nevinovata,
Fecioara Maria
Naste pe Mesia.
Magii, cum zãrirã
Steaua, si pornirã
Mergând dupã razã,
Pe Hristos sa-L vazã.
Si dacã pornirã
Îndatã-L gãsirã
La Dânsul intrarã
Si se închinarã.
Cu daruri gãtite
Lui Hristos menite,
Având fiecare
Bucurie mare.
Care bucurie
Si aici sã fie
De la tinerete
Pân-la bãtrânete.
Colind
-Vasile Voiculescu
În
coliba-ntunecatã
Din carne si os lucratã,
A intrat Hristos deodatã.
Nu fãclie ce se stinge,
Nu icoanã ce se frânge,
Ci El Însusi, trup si sânge,
Preschimbat pentru fãpturã
Întro scumpã picãturã,
Dulcea Cuminecãturã.
Coliba cum L-a primit
S-a fãcut Cer strãlucit
Pe bolta de mãrgãrit
Iar în ea soare si stele
Cu Arhangheli printre ele.
În mijloc Tron luminos
Si, pe el, Domnul Hristos,
Care mult se bucura
Duhul Sfânt s-alãtura
Si acolo rãmânea
Si acum si pururea.
Si noi, Doamne, ne-am sculat
Colibele-am curãtat
Usi, ferestre, toate-s noi,
Doamne, intrã si la noi.
Trup, tu dormi? Somnul te paste?
Suflete scoal si cunoaste
Din Palatul treimii
În pestera inimii.
Darã pruncu cine mi-i?
E Hristosul Dumnezeu
Coborât în pieptul meu.
Maica Sfântã-n brate tinã-L,
Duhul Sfânt cu drag alinã-L,
Îngerii cu raze-nchinã-L.
E nu dorm, trupul lin spune,
Ci-nclestat de-o grea minune
Stau în mutã rugãciune.
Sã mã misc nu se cuvine,
Ci cu Harul care vine
Raiul tot se aflã-n mine.
|
Back
to Top
Valoarea
istoricã a colindelor
Colindele,
ca întregul folclor literar din care face parte, au o valoare istoricã.
Colindele aratã, prin continutul lor, cum si ce au simtit, au gândit,
au realizat, pãrintii pãrintilor nostri; aratã dragostea,
credinta si suferinta lor pentru idealuri, aratã poezia sufletului
omenesc, alãturi de proza vietii. Însemnãtatea lor
în patrimoniul cultural si romantismului e multiplã. Ele
construiesc valori inestimabile ale poporului nostru, oglindite în
folclorul nostru în întregul sãu. În versurile
unor legende si balade populare sau cântece bãtrânesti,
au fost folosite de popor în cãutarea colindelor refrenele
cunoscute: Leru-i Doamne sau Florile dalbe ca
si urãrile de la sfârsitul lor. În colinde, elementele
sociale sunt strâns legate de anumite datini religioase, pentru
cã toate pornesc din sufletul poporului care a simtit întotdeauna
nevoia de a se apropia de divinitate. Pe conducãtorii poporului
i-a considerat trimisii si reprezentantii lui Dumnezeu pe pãmânt.
Astfel cã în multe colinde întâlnim figuri istorice
ca Decebal, Traian, Mircea cel Bãtrân, Alexandru cel Bun,
Matei Corvin, Negru Vodã, si, mai ales Stefan cel Mare, pe care
îl considerã si Sfânt pentru faptele lui mãrete
în apãrarea crestinãtãtii, zidind biserici
dupã fiecare biruintã. Pentru faptele lor, domnitorii din
Muntenia si Moldova erau binecunoscuti si în Ardeal. Colindele oglindesc
si imagini ale oamenilor remarcati pentru faptele lor (preot, primar,
jude, vornic, etc.). Colindãtorii dupã ce vestesc Nasterea
lui Hristos, se adreseazã si membrilor familiei ce prezintã
interes deosebit (vânãtor, pãstor, plugar, etc.),
fatã de mãritat (le dã adevãrate serenade),
fecior de însurat sau colindul gazdei. Colinda adresatã boierilor,
care se gãseau în relatii bune cu tãranii: Sculati,
sculati, boieri mari . Pãstoritul ocupã un loc important
în colinde, alãturi de balada popularã Miorita
care apare pe tot cuprinsul tãrii în diferite variante. Pe
când culegeam folclor, în satul Valea Micã de lângã
Zlatna, am gãsit una din sutele de variante ale Mioritei
intitulatã Trei Pãcurei, care se colindã
pe la casele oamenilor, îmbogãtind istoria folclorului românesc.
Motivul pãstoritului se gãseste foarte frecvent în
colinde si din faptul cã la Nasterea lui Hristos apar elementele:
pãstor, staul, ieslea vitelor, etc.
Toate creatiile poporului român, inclusiv colindele, îmbogãtesc
istoria nescrisã a poporului nostru care s-au pãstrat pe
cale oralã din generatii în generatii punând la dispozitie
istoriei date valoroase.
Aici colindele nu sunt simple cântece cu substrat mistic, cum le
considerau comunistii, ci sunt argumente istorice cã Hristos a
existat cu adevãrat pe lângã Irod, Pilat, Caiafa,
Cezar, August (împãratul roman) etc. Deci nasterea lui Hristos
nu a fost o poveste ci o realitate istoricã.
Back
to Top
Valoarea
moral religioasã a colindelor
Colindele,
purtate cu dragoste pe buzele copiilor de ieri, de azi si de mâine,
prezintã cel mai bun si cel mai curat material de educatie religioasã,
moralã si nationalã a tineretului român. Românul
a fost dintru început un om religios. Religia a fost aceea care
a însufletit pe om de la nastere pânã la moarte. Românul
este în firea lui religios, crestin adevãrat.
În colindele religioase, în centrul lor, crestinul a pus viata
plinã de minuni a lui Hristos, Nasterea si moartea Sa, viata Macii
Domnului si a sfintiilor asa cum ne prezintã Noul Testament. Colindele
oglindesc si diferite scene din Vechiul Testament. Colindele sunt create
de poporul credincios în fruntea, cãruia este preotul si
învãtãtorul satului. Desigur, cã autorii anonimi
ai colindelor au fost tãranii mai isteti, pe lângã
preotul si dascãlul lor. La alcãtuirea unei colinde, ca
la orice poezie popularã, au contribuit mai multi oamenii, de aceea
o colindã a apãrut în mai multe variante. Unii au
mai adãogat ceva, altii, voit sau nu, au mai redus din continut.
Toate oglindesc într-o formã sau alta, temeinicia cunoasterii
evenimentului Nasterii. Misterul si minunea ce au înconjurat Nasterea
Domnului, nu putea sã nu impresioneze mintea poporului care a îmbrãcat
în versuri simple o întreagã tezã crestinã
si sã-i dea o conduitã crestinã moralã în
viatã. Unele colinde prezintã Taina Botezului, socotit ca
un simbol al curãtirii si trecerii la crestinism.
Sfintii nu au fost uitati în colinde, începând cu Sf.
Ioan, Sf. Vasile, Sf. Petru, Sf. Arhangheli
Toate figurile mari ale
crestinismului se fac prezente în colinde prin faptele lor.
Si din Vechiul Testament sunt prezentate diferite scene biblice ca: Izgonirea
lui Adam din Rai, Facerea lumii sau Judecata lui Adam.
Colindele dovedesc, prin continutul lor, cã poporul(autorul lor)
cunoaste întreaga teologie a Noului si Vechiului Testament, pe când
multi crestini din zilele noastre nu fac aceastã dovadã.
Sã sperãm cã acum, dupã ce ne-am eliberat
de comunism, oamenii vor cunoaste si vor trãim mai intens viata
de crestin. Odatã cu sentimentul religios, implicit se remarcã
si cel moral. Astfel binefacerea, ospitalitatea, bunãvointa, cinstea,
adevãrul sunt norme morale, virtuti în care trebuie sã
trãiascã un adevãrat crestin.
Prof..
Vasile HERLEA
Back
to Top
|