Prima
pagină
"Spre
tămăduirea sufletului și a trupului"
Euharistia
este "Taina Tainelor"(1),
"piscul cel mai înalt al vieții duhovnicești" (2),
împlinirea promisiunii lui Hristos de a ramâne în noi si noi întru El
(Ioan 6, 56). Mintea este copleșiă în fața măreției acestei Taine prin
care Hristos se face una cu noi, Trupul și Sângele Său una cu trupul
și sângele nostru. Venind să ne împărtășim mărturisim cu credință că
în Sfântul Potir se află însuși Preacurat Trupul și însuși Preasfânt
Sângele lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui Viu pe care îndrăznim a
le primi pentru cuvântul Domnului: "Adevărat, adevărat zic
vouă, dacă nu veți mânca Trupul Fiului Omului și nu veți bea Sângele
Lui, nu veți avea viața în voi."(Ioan 6, 53).
Sfântul Pavel ne avertizeaza însă: "Să se cerceteze omul pe
sine și așa să mănânce din pâine și să bea din pahar. Căci cel ce mănâncă
și bea cu nevrednicie, osândă își mănâncă și bea, nesocotind trupul
Domnului. De aceea, mulți dintre voi sunt neputincioși și bolnavi și
mulți au murit." (I Cor. 11, 28-30). Ca urmare rugăciunile
rânduite de Biserică a fi rostite înainte de cuminecare ne atrag atenția
asupra nevredniciei noastre și, exprimând teama ca Sfintele Taine ne-ar
putea fi spre osândă din cauza învârtosării noastre, ne cheamă la pocăință.
Din păcate observăm în ultimul timp o alunecare a accentului dinspre
aceasta teamă cucernică ce vine din conștiința nevredniciei dar care
nu ne împiedică ci, din contră, ne pregătește pentru unirea cu Hristos,
spre o foarte lumească frică de boală trupească ce ar putea fi contactată
prin împărtășirea credincioșilor cu o singură linguriță.
Daca aceasta frică de îmbolnăvire poate fi înțeleasă (dar nu acceptată!)
în cazul unor oameni care, deși se declară ortodocsi, cunosc prea puțin
credința ortodoxă și nu participă la viața liturgică a Bisericii, lucrurile
devin de-a dreptul alarmante atunci când chiar unii dintre slujitorii
altarului, preocupați de "potențialul biologic al neamului"
(vezi Pr. Dr. V. Munteanu, Pentru sănătatea psihosomatică a noastră,
în Învierea, anul XI, nr. 19), ajung să susțină acest lucru. Ne întrebăm
care este credința celui care acceptă faptul că Trupul și Sângele Fiului
lui Dumnezeu celui Viu poartă cu sine SIDA, bacili de tuberculoză sau
alte boli. Sau că Dumnezeu îngăduie ca cel ce vine la Sine cu pocaință
să se îmbolnăvească din cauza linguriței. Aș îndemna pe adepții acestei
teorii să ne prezinte cel puțin un caz de credincios sau preot care
s-a îmbolnavit din cauza linguriței cu care s-a împărtășit.
Împărtășirea laicilor cu lingurița a fost introdusă abia în secolele
VIII - IX pentru a se evita profanarea Sfintelor Taine dar, încă de
la început, lingurița capătă semnificația simbolică a cleștelui cu care
serafimul a luat carbunele aprins pentru a curăța buzele profetului
Isaia (3) (Isaia 6, 6-7). Trupul si Sângele
Domnului este cu adevarat foc care curăță sufletul și trupul de toată
întinăciunea. Ca urmare, de-a lungul secolelor împărtășania cu aceeași
linguriță a fost acceptată fără nici un fel de probleme. În aceste conditii
este de-a dreptul ridicol să ne punem problema "eventualului
efect antiseptic" al Sfintelor Taine. Daca totuși o facem,
răspunsul Bisericii îl aflăm chiar în rugăciunea pe care o rostim ca
o concluzie a pregătirii pentru cuminecare: "Nu spre judecată
sau spre osândă să-mi fie mie împărtășirea cu Sfintele Taine Doamne
ci spre tămăduirea sufletului și a trupului".
Practica schimbării sau a spălării linguriței după împărtășirea fiecărui
credincios ar putea fi justificată de unii, din rațiuni pastorale, pentru
menajarea sensibilității unor credincioși. Problema este însă greșit
pusă deoarece nu este vorba despre un aspect marginal al vieții Bisericii
unde putem face compromisuri ci de însăși centrul acestei vieti. O condiție
principală pe care Biserica o pune celui ce vrea să se împărtășească
este, alături de pocăință, credința că în potir se află Trupul si Sângele
Dumnezeului celui Viu. Teama de îmbolnăvire din cauza linguriței dovedește
lipsa acestei credințe. Un astfel de om riscă cu adevarat să se îmbolnavească
dar nu din cauza linguriței ci, după cuvântul Sfântului Pavel, din cauza
nevredniciei.
Acceptarea schimbării sau spălării linguriței în timpul împărtășaniei
este un compromis prin care noi, slujitorii altarului, ne arătăm îndoiala
că în potir se află Hristos, lovind astfel în însăși esența credinței
noastre. Dacă suntem cu adevărat preocupați de "sănătatea psihosomatică
a neamului" să ne străduim să mărturisim și să cultivăm credința
cea adevărată îndemnându-i pe credincioși să ducă o astfel de viață
încât, cu pregătirea corespunzătoare, să răspundă cât mai des cu "frica
lui Dumnezeu, cu credință și cu dragoste" și fără reticențe
de ordin (pseudo-) igienic, chemării preotului de a se împărtăși cu
Trupul și Sângele Domnului "spre tămăduirea sufletului și a
trupului".
Note
biliografice:
1. Dionisie Areopagitul,
Ierarhia bisericeasca, III, 1
2. Nicolae Cabasila, Despre viata în
Hristos, IV
3.
Pr. Prof. Petre Vintilescu, Liturghierul explicat, Bucuresti,
1998, p.327
Pr.
Florin Botezan
Back
|